سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه ارائه فایل به چاپخانه

مسلما بارها پیش آمده که به نحوه ارائه فایل به چاپخانه فکر کرده باشید وگرنه چرا باید این مطلب را بخوانید!!! چاپخانه یک اصول کلی دارد، رعایت استاندارد های رنگ و سایز مناسب، در نظر داشته باشید که دستگاه چاپ سایز های مشخص و اصولی دارد به عنوان مثال یک دستگاه می تواند سایز 100 در 70 سانت و یا 60 در 45 سانت را چاپ کند، برای چنین دستگاهی شما هر فایلی را با یک سانت فضا از هر طرف می توانید برای چاپ بفرستید، مثلا فرض کنید قصد دارید دو عدد تراکت تبلیغاتی سایز A4 را برای چاپ ارسال کنید، این یک تعرفی فوق العاده ساده برای استفاده از وب سایت های آنلاین سفارش چاپ است.

سایز چاپ فرم اختصاصی

بگذارید خیلی خلاصه برای موضوع سایز یک بیانیه صادر کنیم، هر دستگاه چاپ به یک سانت فضا برای گیره های دستگاه که کاغذ را میگیرند نیاز دارد که به اصطلاح به آنها پنجه ماشین می گوییم، یعنی در یک دستگاه چاپ به ابعاد 60 × 45 می بایست نهایتا کار چاپی شما 60 × 44 سانت باشد. خیلی خلاصه بخواهیم ماکزیمم سایز برای دستگاه های چاپ را برشماریم:

  • ابعاد 50 × 70 سانت
  • ابعاد 100 × 70 سانت (از یک سمت دو برابر بالا)
  • ابعاد 45 × 60 سانت
  • ابعاد 90 × 60 سانت (از یک سمت دو برابر بالا)

همانطور که مشاهده می کنید، دستگاه ها از یک سمت دو برابر دستگاه بالا سری خود هستند. دستگاهی مانند هایدلبرگ C200 که در مجموعه چاپیلون مورد استفاده قرار می گیرد هم ابعاد 50 × 70 و هم 60 × 45 را چاپ می کند.

سایز های مورد تایید برای چاپ فرم عمومی

در صنف چاپ و چاپخانه داران، یک فقره کالا بسیار شهره است که نام آن فرم عمومی نهاده اند، این فرم عمومی در بین اقتصاددانان نیز بسیار پر طرفدار است چرا که ارزان قیمت ترین نوع چاپ به شمار می رود. در نظر داشته باشید که چاپ فرم عمومی با اختلاف رنگ 15-20% و با خطاهای ممکن و غیر ممکن شکل می گیرد. در یک تعریف خلاصه می بایست بگوییم:

فرم عمومی نوعی از چاپ است که در آن محصولات پر کاربردی مانند کارت ویزیت، تراکت و سربرگ و پاکت و غیره را از چندین مشتری دریافت می کنند و همه آنها را در کنار هم تا جای ممکنه فرو می کنند تا چنان به صرفه در آید که کارت ویزیت شما 145 هزار تومان به جای 1.000.000 تومان هزینه بردارد. در چنین فرمی از حسن آقای بقال تا مجریان صد همایش و دکتر و دانشور و سخنور و پولتیک دان کنار هم گرد می آیند و کارت های ویزیت خود را به یکباره چاپ می نمایند.

به عنوان مثال در دو تصویر زیر چنان فرو کردنی انجام شده که کفتران و مرغان در کنار فاکتور و برچسب عسل و مایع دستشویی کرمی را در قرمزی چراغ خطر گنجانده ایم. [gallery columns="2" size="full" ids="10063,10064"] همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید فرم عمومی برای چاپخانه بدین سان است و کارهای مشتریان مختلف در کنار هم چیده می شوند، یک میانگین رنگی از آنها گرفته می شود و چشم ناقص محمد جبار نژاد (چاپچی باشی) آنها را چاپ می نماید، در نظر داشته باشید که آن اختلاف رنگ که بین کامپیوتر شما و این چاپ شده های بی نوا رخ داده است، نه تنها تقصیر چاپچی باشی بلکه گاها هم به خاطر عدم تطابق مانیتور شما با دستگاه چاپ است که هر قدر تلاش کنید گویا با یکدیگر جاری و با جناقند و قصد ندارند یکسان شوند. پس به یکباره قید آن 15 درصد ناقابل را بزنید و بروید به سراغ احیای پول خود از مشتری که شما گرافیستی هستید بی تقصیر از کیفیت چاپ، اما در مانده در دریافت وجه به خاطر عدم تطابق رنگ. خلاصه کلام اینکه اگر چاپچی شما برجسته و ماهر و چشم آبی و سفید چرده باشد که در فرنگ زندگی می کنید و راه به جایی دارید، اما اگر جبار سیاه، چاپچی شماست که هیچ به جایی راهی نیست و می بایست با همین چاپ فرم عمومی که اندکی برای آن بیشتر پرداخت نکرده اید کنار آیید.

نوع فایل تحویل شده به چاپخانه

با توجه به این موضوعات گفته شده می بایست در نظر داشته باشید که یا باید فایل ها بر اساس سایز بندی داخل راهنمای فرم عمومی و مثلا لیست قیمت یک چاپخانه طراحی شوند یا بر اساس فایل های راهنمای چاپ موجود در وب سایت های این شرکت ها. برای دیدن فایل های راهنمای چاپ و لیست قیمت اینجا را کلیک کنید.


[caption id="attachment_10066" align="alignleft" width="225"] دانلود لیست قیمت[/caption] [caption id="attachment_10067" align="alignnone" width="225"] دانلود راهنمای چاپ[/caption]  


مطابق راهنمایی که از صفحات بالا دانلود می کنید می توانید به ساختاری که برای ارائه فایل چاپی مورد نیاز است دست یابید. در نظر داشته باشید که فایل لایه باز بهترین راه برای ارائه به چاپخانه است و نیازی هم نیست نگران دزدیده شدن کار خود باشید چون به تعداد روزی هزار بار طراحی های مختلف به چاپخانه ارسال می شوند و چه خوش گفت که معما چو حل گردد آسان شود، یعنی اگر فایل طراحی شده و آماده خود را با هزار ترفند ببندید و عکس کنید و روی آن را واتر مارک بیفکنید باز هم از ابتدا طراحی می شود، چراکه معمای طراحی آن حل شده است.

فایل های قابل چاپ

واقعا هر فایلی که ارسال کنید قابل چاپ هست به دو شرط اینکه اول برای بهترین خروجی بهتر است CMYK بسته شده باشد و دوم اینکه بهتر است در نرم افزار هایی مانند Corel  و Adobe Illustrator که وکتوری هستند بسته شده باشد. هر چند که فتوشاپ خداوندگار و پدر و مادر و فرزندو همه کاره گرافیک و طراحی به شمار می رود، اما وکتور ها مانند تایتان هایی هستند که بر سر خدایان فرود آینده و آنها را با یک ضرب کراپ می کنند.